maandag 25 januari 2010

week 8: Brisbane tot Sydney

Right-oooo
Tijd voor weer wat Australische natuur.
Namelijk de Glass house mountains. Rotsformaties die als het niets uit de grond schieten. Een grote uitdaging voor bergbeklimmers. Zelf deden we ook een poging, met veeeeel zweet en gepuf begonnen we aan de klim van mount Ngungun.
Het uizicht was de oncomfortable situatie wel waard. Omdat we wat met een tijdsdruk zitten, Nog 900 km tot sydney rijden in 7 dagen. Beslissen we van de volgende dagen er wat vaart achter te zetten.
Eindelijk in Brisbane! Vanop mount Coot-tha heb je een prachtig zicht op de stad.
Openbaar vervoer in australie is geweldig. Door Brisbane loopt er een rivier waardoor je je door de stad kunt begeven via boot. Door een dagticket te kopen konden we ons een hele dag begeven door de stad met bus en de boot.
Toen we in de winkelstraat van Brisbane aan het genieten waren van een bevroren Cola (kan je bij McDonalds kopen, een echte brainfreez) werden we aangesproken door 2 meisjes die aan het studeren zijn voor kapster. Ze vroegen ons of ze ons haar mochten doen om bij te leren. En dit GRATIS! Mooi meegenomen om nog eens verwend te worden bij de kapper na 2 maanden. Voor een dag zagen we er niet uit als backpackers ;-). In Brisbane zijn we ook naar een openlucht cinema gegaan. Zeer tof concept; met een dekentje in het park kijken naar een groot scherm, gezellig.
Na eindelijk nog eens in een stad te zijn terug naar de stranden. Namelijk de Gold Coast. De Gold Coast heeft meer iets weg van de belgische kust. Appartements blokken en hoge gebouwen verpesten het zeezicht. We verbleven er een paar uurtjes op het strand van Surfers Paradise ( uiteraard de plek om nog wat te surfen alhoewel de golven tegenvielen ). Later die dag bereikten we eindelijk de grens van Queensland met New South Wales en dit in Coolangatta.
Alweer een nieuwe dag met Byron Bay op het programma. Hier bevind zich een mooie vuurtoren met uitzicht op Cape Byron. Captain Cook noemde deze plaats naar zijn onderofficier meneer Byron :-). Veel backpackers hangen hier rond.
En de dagen vliegen voorbij, want de volgende dag bezoeken we Smokey Cape. Hier bevind zich de oudste vuurtoren van Australie. Cook gaf de naam Smokey Cape aan deze plaats omdat toen hij hier aanmeerde hij rook zag. Dit waren eigenlijk de Aboriginals die een vuurtje aan het maken waren. Later in Port Macquarie zijn we naar een Koala ziekenhuis gegaan. Koala's dat omvergereden of aangevallen werden door honden worden hier verzorgd. Sommige blijven hier permanent doordat ze een been verloren hebben ofzo. En geloof het of niet dit was ook GRATIS! :-) Heel leuk om te doen.
En dan eindelijk is de dag aangebroken waar Lore al zo lang naar uitgekeken heeft namelijk: summer bay! Hier in australie is het eigenlijk Palm beach dat dienst doet als het strand in de serie Home en Away en ligt zo'n 30 km boven Sydney. Zalig om de 'set' mee te maken in het echte leven. Niet dat ik jullie jaloers wil maken ;-p.
Hier ontmoetten we een gezin dat ons voorsteld bij hun te logeren. De barmhartigheid van de australier is groot! Zeer handig want dicht bij Sydney is het moeilijk om een Camping te vinden. Eindelijk nog eens eens bed en multimedia :-).
De volgende dag hebben we een rendez-vous in Sydney met Arturo uit Colombia. Een vriend van Sofie dat ze heeft leren kennen op haar kamp in Dallas afgelopen zomer.
We kunnen de volgende 3 dagen samen overnachten bij een jongen dat we hebben leren kennen op Magnetic island. Hij woont in Cronulla een dorp ten zuiden van sydney. Een half uur met de trein en we zijn in de stad. Een paar dagen rondlopen in de stad en Arturo rondleiden als echt Australiers. 26 Januari is het de nationale feestdag van australie. Grote dag voor de natie, iedereen loopt rond met de Australische vlag, feesten, bier en bbqs overal. Ik kan het het best beschrijven als de oranje gekte van de Hollanders. In de stad waren er overal optredens en activiteiten.
En 's avonds was er het beste vuurwerk dat we ooit gezien hebben. En dit op de tonen van de natonale hymne. Nu op naar Canberra! We hopen in Melbourne te zijn dit weekend om de laatste dagen van de Australian Open mee te maken. Hopelijk zit Henin er dan nog steeds in. Dit was het in een notendop, over and out.