vrijdag 1 januari 2010

Week 4 en 5: In the East going down South

G'day!

Eerst en vooral Merry Christmas and happy New Year!!
't Is ondertussen al weer even geleden dat we ons blog hebben aangevuld.
We zullen beginnen bij onze duik en snorkeltrip: het was geweldig!
Het weer en de vissen zaten mee. En we hebben onze vriend nemo een paar keer gezien alsook een turtle!
Tijdens de eerste dag snorkelen zijn we naar Green island gegaan. Een echt postkaarteiland, waar we in 20 min. helemaal rond zijn gewandeld. Tijdens het snorkelen werden we zelfs begeleid door enkele reef sharks. Maar gelukkig zijn deze maar een tot anderhalve meter groot en hadden ze meer schrik van ons. De dag erna heeft Sofie zich aan een echt duik in het water gewaagd. 5 meter diep dat kan al tellen :-). Lore had helaas problemen met haar oren waardoor het duiken in het water is gevallen (hihi).
22 December waren we eindelijk op weg naar het zuiden, met bestemming de Tablelands. Een natuurpark landinwaarts met veel watervallen. Hier zagen we de Cathedral en Curtain fig tree. Wie geintresseerd is in bomen; leuk om op te zoeken. We zagen vele watervallen waaronder de langste en de breedste van Australia, de Millstream falls en de Wallaman falls. Voor wie de Herbal Essences reclame kent, in deze waterval, Millaa millaa falls, hebben we gezwommen en onze eigen impressie van de shampoo reclame nagedaan. Alsook enkele ravijnen gezien: Tully gorge en een vulkaan krater: de Crater, de Aussies zijn zeer duidelijk met hun benamingen. Alleen spijtig dat er niet zo veel water in de watervallen was vermits het net droogseizoen is geweest.
Na 2 dagen Tablelands zijn we dicht bij Mission beach blijven overnachten op een strand: Bingil bay. Zalig om in slaap te vallen met een ruisende zee als achtergrond muziek.
Verder onderweg naar Townsville namen we een duikje in de big en little Cristal creek, zelfs van spectaculaire hoogtes: de volle vier meter :-).
Kerstavond brachten we door op een camping in Townsville met 3 Noord Ieren. Onze eerste "goon" kater was een feit op een veel te hete kerstdag. Kerstdag zelf brachten we door al presidentend (kaartspel dus) met de Ieren aan de lagoon van Townsville. De dijk wordt daar de 'the Strand' genoemd, klinkt bekend eh.
De volgende dag lieten we Gust achter op het mainland voor een 2 daagse trip naar Magnetic island. Hier is de grootste koala populatie ter wereld, en jawel we hebben er eentje gezien.
We hebben ook een tamme koala geaaid, zeer zacht. Ook een python en een babykrokodil in onze handen gehad. Spectaculaire foto's volgens ooit nog eens.
Op het eiland kwamen we 2 Brusselaars tegen, de ene had gestudeerd aan het Sint-Jozef college van Woluwe en had wat gemeenschappelijke kenissen met ons en kende zelfs William uit Nossegem. Hoe klein de wereld toch soms kan zijn. We kregen van hen en 3 Italianen een lift rond het hele eiland. We kampeerde met onze tent op een camping waar possums onze lunch 's nachts hebben opgegeten.
Na Magnetic Island reden we verder zuid richting Airlie beach. Onderweg op een camping kwamen we twee Duitsers ( Peppo en Mo ) tegen die dezelfde richting uitgingen. Natuurlijk liepen we hun in Airlie beach terug tegen het lijf en bleek dat we dezelfde zeilboot trip hadden geboekt.
Namelijk 2 dagen en 2 nachten op een zeilboot rond de Whitsunday eilanden. Hier bezochten we White Haven beach: het tweede mooiste strand ter wereld! En ze hebben gelijk.
Zelfs met regen zag het er indrukwekkend uit, wit zand en golven die ver in de zee braken door hoge zandbanken. Veel waterpret en pijlstaartroggen. Hier hebben we genorkeld en Sofie had nog een gratis introduik gekregen, nu zelfs 7 meter!
Op een van de eilanden vind je een 6 sterren resort, de enige van het zuidelijke halffront. Zelfs een van de beatles heeft hier zijn buitenverblijf. Het Hamilton island ligt hier ook hier werkt de Brit die de 'best job in the world' in de world heeft gewonnen.
Sfeer op de boot was leuk: Woo Hoo en happy days zijn nieuwe woorden dat sindsdien in ons hoofd zijn blijven hangen.
Met een aantal mensen van het zeilen waaronder de Duitsers en een koppel uit Vegas hebben we nieuwjaar gevierd met gratis pizza en inkom in Phoenix bar in Airlie beach. Om 12u ontkurkte we een fles champagne, de kurk hangt nog steeds ergens in een palmboom. En zagen we vuurwerk vanop het strand, een unieke ervaring!
De dag erop nog wat aan de lagoon gelegen en afgelopen nacht hebben we voor de eerste maal in onze Gust geslapen. Vandaag vertrekken we richting Hervey bay voor onze Fraser island trip met tussenstops in Mackay, Rockhampton,...
Onze beste wensen voor 2010!