vrijdag 15 januari 2010

week 6 & 7: In the east, and still going south

hallo!
Al weer even geleden na ons laatste berichtje.
Na Airlie beach gingen we dus richting Mackay. Dicht bij Mackay ligt Pioneer Valley.
Dit is dus wel degelijk een vallei :-). Met enkele mooie watervallen; Araluen falls en de Wheel of fire falls. Hier dichtbij vind je ook de Broken river. Een rivier jawel een rivier raara. Waar je de 'platypus' kunt bezichtigen. Ookwel gekend als het vogelbekdier, en jawel we hebben hem gezien.
Tijdens onze pioneers valley trip zijn we enkele mannen uit frankrijk tegengekomen. En zoals dat gaat als je dezelfde kant op moet beslisten we van samen verder te reizen. zo gingen we de volgende dag naar cape hillsborough, waar je de kangaroos kan zien ' hoppen ' op het strand. Onze eerste mannelijke grote kangaroo was een feit. Zeer duidelijk dat het een man was :-) sofie is er nog niet goed van.
Ook een moeder kangaroe met baby in de buidel gezien; zeeeeer schattig.
Onze franse vrienden reden rond met een 4WD en stelde voor om een 4WD 'track' uit te proberen met hun. Uiteraard staken we na een half uur al vast in de modder.
Na wat trek en duwwerk er toch nog uitgeraakt. Doordat het regenseizoen begonnen was waren de wegen blijkbaar niet meer zo begaanbaar :-). Alvast een avontuur!
Hierna bleven we overnachten in een dorpje marlborough jaja zoals de sigaretten!
We beslissen van de volgende dag samen naar de town of 1770 en Agnes Water te gaan. Een heel eindje rijden, het noemt de town of 1770 omdat Captain Cook in dat jaar Australie heeft ontdekt. Dus op zoek naar de enige geschiedenis dat Australie heeft.
Onderweg deden we ons te goed aan onze eerste 'hungry jacks'. Dit is de australische Burger King. Niet slecht om na een maand en half eindelijk eens fastfood te eten :-).
Agnes water was zeer relaxed, veel Aussies waren er zelf op vakantie dus alles zat vol. Een serieuse verandering tegenover het noorden waar het laagseizoen is door het regenseizoen. Dus eindelijk de tropen verlaten voor de echte zomer. Dus ook eindelijk geen muggen meer :-). Een 'day off' genomen en lekker aan het strand gelegen. De volgende dag probeerde Sofie haar surf capaciteiten nog eens uit. Samen met Florian een van de Fransen huurde ze een surfboard om een paar golven uit te proberen. En met stijl, er bestaan foto's van voor diegene dat het niet geloven.
Later die dag reden we door naar Bundaberg. Hier maken ze de typische Australische rum inderdaad Bundaberg Rum. Al gauw beslisten we dat we hier wel een rondleiding wouden, dat je erna gratis proeverij had had er niets mee te maken hoor.
De bundaberg liquor met chocola, en vanille is een aanrader.
Na ons rum avontuur reden we door naar Hervey Bay, even rondgekeken en weer op weg gegaan omdat we de volgende dag in Rainbow beach moesten zijn voor onze Fraser island trip. Onderweg reden we nog langs Maryborough, de stad waar de schrijFster van Mary Poppins woonde. Uiteraard met standbeeld van Mary Poppins.
De volgende dag kwamen we aan in Rainbow beach, maar de Fraser island trip ging helaas een dag later door dan gepland. Dus leek ons wat liggen op het strand wel een goed tijdverdrijf. Sofie deed nog eens een poging op een surfbord.
In Rainbow beach heb je de Carlo Sandblow, een grote zandvlakte waar je de zonsondergang kan zien: prachtig!
En dan nu Fraser island: dit is het grootste zandeiland van heel de wereld. En dat hebben we geweten, zand oooooooveral. Zelfs op plaatsen dat je nooit dacht zand te vinden. Je kan op Fraser island alleen maar met een 4WD rijden dus moet je zo'n auto huren. Meestal doe je dit met een groep van 10 mensen en ga je voor 3 dagen naar het eiland. Eerst word je wel goed ingelicht over hoe je moet rijden met die auto op het zand en wat je moet doen als je een dingo tegenkomt. En maandag 11 januari was het zover. De 4WD ingeladen met eten en kampeerspullen en dan de ferry op. We hadden een zeer fijne groep. Een Canadees, Braziliaanse, 2 Israeli's, 2 Duitsers, een franse en een Hollandse. Uiteraard leef je 3 dagen samen dus maar goed ook dat dat mee viel.
Op het eiland bezochten we Indian Head, Eli creek, Lake Mckenzie en Lake Wabby.
Het was echt prachtig. De drie dagen vlogen voorbij.
Na afscheid genomen te hebben van al onze nieuwe vrienden vertrokken we richting Noosa. Het Nice van Australie, als je een rijke Aussie bent heb je hier wel een luxe villa. Dit voelde we ook aan onze portemonnee toen we een camping zochten.
Maar het is zeker en vast een mooie badplaats. We deden hier een wandeling langst de kustlijn van 8 km en in de namiddag gingen we kajakken op de Noosa river, een sportieve dag dus.
De volgende dag stond de Australia zoo op het programma. ' the home of the crocodile hunter!' Australia Zoo is het levenswerk van Steve Irwin die enkele jaren geleden overleden is door de beet van een rog. In de krokodillen show kan je zijn vrouw en kinderen aan het werk zien nu. Zijn dochter heeft zelfs een hele zang en dansshow, haar eigen merchandising en heeft ondertussen ook haar eerste film gedraaid : de nieuwe free willy. En ze is nog maar 11 jaar! Een beetje zielig dat ze zo wordt uitgespeeld door haar beroemde vader die ze verloren heeft. Maar ja het brengt wel geld op, dit geven ze gelukkig aan goede projecten waar Steve Irwin mee bezig was namelijk het beschermen van de natuur parken.
We hebben hier tasmanian devils gezien en wombats. Ook een indrukwekkende tijgershow maar de babykoala steelde pas echt ons hart.
Voila, next episode komt er snel aan!